släppa fasaden??

Skrivet: 2013-02-27 Kl: 20:35:40

om du träffar mig på centrum så kommer så är det samma visa varje gång,,,
jag får frågan ,, hej hur är det med dig? jag kommer svara ,,jo det är bra ,lite trött bara ,,, hur är det själv??
 
MEN varför svarar jag alltid så tillomed till mina vänner?
 
varför har jag tagit den rollen ? den glada sarcastiska som skämtar om allt och alltid är på gång?
varför förväntar sig så många att jag ska vara så?
 
jag lägger på ett leende och skämtar ,skrattar och sen skyndar vidare till nästa grej.
jag gör det för att jag är less på alla låtsas psykologer som förminskar mina problem och känslor genom att svara,,

ja men trött är ju alla småbarns föräldrar, så klart man har stökigt ibland när man har 3 barn eller, så klart man inte kan komma ihåg allt.
 
DET FUNKAR INTE SÅ I MINVÄRLD!

Jag fungerar inte som dig, jag har inte samma förutsättningar som dig, jag ser inte på saker på samma sätt som dig , jag kan inte sortera information, intryck eller känslor som dig, och jag kan inte hålla koncentrationen som dig.

jag kan inte organisera planera eller prioritera på samma sätt heller för jag har ADHD vare sig ni tror det eller ej.

och som många inte vet så är det ett handikapp som jag inte kan göra så mycket åt utan att ta medicin.
om du är intresserad av vad ADHD är så finns google
 
man skulle ju kunna tycka att det vore nog men tyvärr sån tur har jag inte,
för jag har även bipolär sjukdom(manodepressiv) vilket betyder att jag är deprimerad i perioder jag är hypomanisk i andra perioder , har jag otur så är jag i en bland episod vilket betyder att jag är depressiv och hypomansik vilket betyder att jag är trött ledsen nere OCH rastlös kreativ hypomanisk med vissa saker och har inget behov av sömn, med fasta rutiner som sömn och mat gör det lättare att hantera mig själv, men i en hypomanisk period så har jag ett otroligt litet sömn behov och ingen ro att somna eller sova, när jag inte får sova så är jag trött rastlös och otroligt labil i humör, jag skiftar från glad, ledsen, orolig ,hyperaktiv och håglös och allt på samma dag.
 
att vara i en bland episod som jag är i nu är otroligt påfrestande för hjärnan och svårbehandlat för medicinen jag äter för det bipolära har bra effekt mot depp perioderna men har inte så stor verkan på mano delen,
eftersom jag inte kan behandla mano delen så bra plus ADHDn så blir det väldigt svårt att hitta en bra balans,
tyvärr för såna som mig är just denna dubbel diagnos otroligt påfrestande , adhdn triggar hypomanin och lamotraginet funkar inte så bra på mani delen, det innebär att det är otroligt svårt att kontrollera manin.
 
i min hypomani är jag så glad och har all energi i världen ,jag är otroligt kreativ och otrolig på att lösa problem och jag har ett jätte litet behov av sömn så då sover jag ca 2-3 timmar per natt,
och visst låter det som att hypomanin är rätt bra i allafall. men eftersom jag inte kan bromsa det själv så är det otrolig lätt att det går för långt,  ju oftare jag hamnar i ett skov och inte får rätt hjälp så blir perioderna längre och längre ,, allt detta gör stor skada på hjärnan och då finns det risk för psykoser ,
just nu äter jag 6 olika mediciner , anti deppresivt ,stämnings stabiliserande ,conserta, äter 3 mediciner för att kunna få sova, sobril propavan och stilnoct, med eftersom jag bara sover 3 timmar på den kombinationen så har jag fått imovan att byta ut mot stilnocten i hop om att sova bättre,,,
 
varför jag skriver detta är för att min familj och vänner ska få lite insikt i hur jag funkar och hur jag mår ,,om ingen vet hur det är för mig så kan ingen förstå,,,,
så jag har en sjukdom och en funktionsnedsättning/handikapp,,
 
får ofta höra, säg till om du behöver någon hjälp,, den mest uppskattade hjälpen jag kan få är att mina vänner läser lite om adhdn  och bipolärsjukdom för att få lite insikt så att jag inte behöver känna mig så udda så att jag vågar prata om det , och jag skulle bli så glad om någon skulle visa intesset att våga fråga saker och försöka sätta sig in lite ,,,,, detta inlägg tog 2 timmar att skriva för att jag hela tiden kommer på nått som jag bara måste göra ,, jag är väldigt tacksam för mina vänner och även om jag inte har tid eller ork att träffas så är det inte att jag inte vill ,för jag vill gärna göra det. men just nu är jag otroligt osocial <3 a



Kommentarer
Postat av: Motvillig

Skrivet 2013-02-27 Klockan 20:47:32

Så strongt och bra skrivet!!!!!

Postat av: Sofie

Skrivet 2013-02-27 Klockan 21:18:44

Ja, det blir ju lite lättare för de som står en närmst om man kan tala om hur man mår och ta ner fasaden! Du är så otroligt stark, du är en underbar vän, du är en fighter!!! Men ibland orkar man inte kämpa och då är det bra om omgivningen vet varför!

Älskar dig & allt det du är <3

Postat av: Barbro

Skrivet 2013-02-27 Klockan 21:36:26
URL: http://barbroa.blogspot.se

Jättebra skrivet. Jag fastnade för raden om att du inte orkar berätta hur du mår för att du inte pallar att folk förminskar ditt problem. Så känner jag ofta, att det inte är någon idé att berätta, även om folk undrar. För de har alltid en massa förklaringar att komma med. Bra skrivet. Modigt och viktigt!
Kram

Postat av: Magnus "nikki08"

Skrivet 2013-02-27 Klockan 23:00:08

Du e fan stark alltså! Tro inget annat! Du har en kamp varje dag mot dig själv och vet inte hur du skall lösa det hela... Jag tror att du finner mycket styrka hos dina barn och Magnus. Det är bara till att kämpa på och hoppas att det kommer att bli bättre ju längre tiden går, att du kan bemästra det. Keep on fighting girl :)

Svar: tack :) får otroligt med styrka från dom och jag ger aldrig upp
love4two

Postat av: Carola

Skrivet 2013-02-27 Klockan 23:17:36

Wow.. Alla har nog upplevt ett kaos i sitt liv men du har det varje sek.. Har du levt för 50-75 år sen hade du förmodligen suttit inspärrad någonstans utan mediciner, helt otroligt va forskning ger för resultat (är den enda tanken som dyker upp).. Hoppas dom kommer med en bra lösning i framtiden för dej.


Svar: <3
love4two

Postat av: Hanna

Skrivet 2013-02-28 Klockan 00:33:31
URL: http://minlillam.blogg.se

Love you!

Postat av: Hanna

Skrivet 2013-02-28 Klockan 00:33:32
URL: http://minlillam.blogg.se

Love you!

Svar: love u to
love4two

Postat av: Hella Starsprinkle

Skrivet 2013-02-28 Klockan 06:49:36
URL: http://www.freakystarsprinkle.blogg.se

oj ,det var mycket jag kände igen mig i.
bra skrivet gumman <3

Svar: tack :)
love4two

Postat av: Catta

Skrivet 2013-03-01 Klockan 21:14:45

Det finns bara en av dig och jag älskar dig för den du är<3 vad vore livet utan våran Natha<3 booooring.

Svar: åh vad go du är <3
giftigmamma


Innan du kommenterar glöm inte lägga till mig på bloglovin' du vill väl inte missa något inlägg?:
bloglovin
Namn:
Jag kommer tillbaka!

E-post: (visas inte)

Blogg eller Hemsida:

Kommentar:

Trackback

Josefines Blogdesgner
RSS 2.0